AIDA principe

01-04-2016

Aida principe

Stel als u twee producten ziet, die zo op het eerste oog identiek aan elkaar zijn, waar let u op? Waar gaat u naar op zoek, als u precies weet wat u wilt maar onduidelijk is waar u dit kunt vinden? Een andere mogelijk is ook dat helemaal nergens enige behoefte aan heeft. De laatste omstandigheid is voer voor reclamemensen: Die willen maar al te graag de behoefte creëren!

In het kort het AIDA principe:

Zorg ervoor dat u altijd opvalt. Hoe valt u het beste op? Door gewoon vooraan te staan. Staat u eenmaal in de picture, dan pas kunt u laten zien wat u in huis hebt, of te wel, wat u heeft. U kunt hiermee inspelen op datgene wat de doelgroep graag wil zien. Het is dan ook belangrijk dat u duidelijk een eventuele vraag of antwoord toont. Hierna pas moet u onderscheid gaan maken. Dit noemen we het onderscheidend vermogen. U toont aan waarom men voor u moet kiezen. Waarom bent u de beste keuze? Op het laatste moment moet u de consument overtuigen om een aankoop te doen. De deal moet worden gesloten. Nu komt het lastiger gedeelte om de hoek kijken: Een klant tot een offerte aanvraag verleiden, dat is nog redelijk gemakkelijk. Maar verleiden tot met maken van een keuze is moeilijker. Wat doet u als de offerte toch niet doorgaat?

Samengevat:

  • Trek aandacht (A)
  • Doe een prima aanbod (I)
  • Wees altijd zeer onderscheidend (D)
  • Dwing een reactie af (A)

Uw website in de praktijk

Het AIDA principe toepassen op websites is andere koek. Daar gaan we later in dit artikel dieper op in. Allereerst is het een feit dat de algoritmes van zoekmachines continu veranderen. We raden het u dan ook aan om het AIDA principe niet als basis voor uw website te nemen. Laat het principe daarom alleen een onderdeel zijn van uw totale strategie. En geen leidend principe. Belangrijk is de titel, de header en metadata van uw website. Deze moeten in feite samenvatten waar uw website over gaat. Daarnaast is het erg belangrijk om te zorgen voor een juiste opbouw van de site. Gebruik een goede structuur. Bezoekers willen snel duidelijkheid en direct vinden waar hij naar op zoek is. Zoekmachines laten uw website ranken. De ranking is afhankelijk van datgene wat u zelf in de site stopt. Nu is het niet zo dat wanneer u een website SEO- vriendelijk maakt, u direct een hoge ranking ontvangt. Uw ranking is afhankelijk van veel factoren!

Wat bepaald uw rankings?

Uw website rankings worden bepaald aan de hand van relevantie en thema's. Het thema van uw website is in feite het totale aanbod van pagina's die relevant zijn. Soms zijn er meerdere thema's aan een website verbonden. Het is belangrijk dat elk AIDA onderdeel per thema aan bod komt. Belangrijk is ook dat u daarin de goede volgorde hanteert. Wat gebeurt er als uw bezoekers op pagina's terechtkomen die toevalligerwijs hoger in de ranking stonden dan een webpagina daarvoor?

Een voorbeeld

We nemen als voorbeeld de website van een grote bank. De bank wil natuurlijk sparen, lenen maar ook verzekeringsproducten in de spotlights zetten. Deze bank gebruikt dus meerdere thema's. Die thema's hebben ieder voor zich ook nog eens hun eigen bezoekersstroom binnen de site zelf. Tevens is de respons ook nog eens thematisch. Het kan zijn dat een klant al veel onderzoek heeft gedaan bij andere banken, maar bij de bank van ons voorbeeld binnenkomt. Hij komt binnen op een pagina die vrijwel dezelfde informatie geeft. Hoe kan deze bank zich dan toch onderscheiden? De informatie zal de bank daarom moeten onderzoeken en optimaliseren.

Geef uw thema's een eigen menustructuur mee

U trekt beter de aandacht wanneer u per thema het menu op het gebied van met name de structuur aanpast. Uw website moet duidelijk en overzichtelijk zijn. Neem op diverse posities van uw pagina's min of meer algemene teksten op m.b.t. het thema. Hiermee voorkomt u dat bezoekers, potentiële klanten, op een pagina terechtkomen die niet uw onderscheidend vermogen weergeeft. Het heeft voor u meerdere voordelen om uw thema's zo in te richten. In de eerste plaats laat u al uw webpagina's aan de zoekopdrachten van internetters beantwoorden. Daarnaast kunnen uw bezoekers informatie lezen die voor hen relevant zijn en eventueel doorklikken op aldaar aanwezige links.

Dan nu de toepasbaarheid van AIDA op websites

Bezoekers klikken snel weg als ze niet vinden waarnaar ze naar op zoek zijn. Het principe van AIDA moet u daarom gebruiken als hulpmiddel en niet als belangrijkste principe! Verder moet de bezoeker natuurlijk wel gestimuleerd worden om een aankoop te doen. Alle principes van AIDA kunt u gerust toepassen, als de basis van de website maar wel voldoet. Voorkom het gebruik van veel dezelfde termen op alle pagina's. Uw site zal op den duur lager ranken vanwege verwatering. Gebruik AIDA als hulpmiddel, dan zult u dan alleen daar van kunnen profiteren.