Consequent bloggen. Of helemaal niet.

06-11-2016

Om te beginnen trappen we op deze plek maar even een open deur in. Een onderneming heeft altijd te maken met kansen en bedreigingen, met sterktes en zwaktes. Tot zover het college commerciële economie. Wat vooral belangrijk is dat is hoe u als onderneming met de hedendaagse consument omgaat om de sterktes en kansen uit te buiten. Welke groep consumenten wilt u bereiken? En hoe bereikt u die? En misschien nog wel het belangrijkste aspect: hoe krijgt u de bezoeker van uw webshop zo ver dat ze ook echt een aankoop bij u doen?

Aandacht trekken

Om consumenten te bereiken zijn er een aantal mogelijkheden. Een daarvan is het opstarten van een blog die op uw site wordt geplaatst. Door de aanwezigheid van een blog krijgt uw site een levendig karakter. Er gebeurt iets en de informatie is actueel. Overigens kan dat ook een valkuil zijn. Veel mensen beginnen vol overgave aan een blog, maar na een aantal blogartikelen komt de klad er in. Dat is dodelijk. Een site of webwinkel waarvan het laatste blogartikel (bijvoorbeeld) 4 maanden geleden geschreven is straalt een hele verkeerde boodschap uit. De bezoeker van de site krijgt het gevoel alsof er op de site niets gebeurt. En de conclusie die er dan vaak wordt getrokken is dat de webwinkel die achter de site zit ook van een bedenkelijk niveau is. Wanneer zulke gedachten bij een consument opkomen staat hij of zij al op het punt om weg te klikken en een concurrerende webshop te bezoeken.

SEO

Voor een webwinkel die graag goed gevonden wil worden in de diverse zoekmachines is het van belang dat de webwinkel hiervoor geoptimaliseerd wordt. Zoekmachineoptimalisatie (de Engelse afkorting is SEO) is dus absoluut noodzakelijk. Het vinden van de juiste keywords is daarbij van het allergrootste belang. Probeer u te verplaatsen in de consument die uw product zoekt. Welke termen zal de klant invullen in Google als hij op zoek is naar een product? Wanneer u daar achter kunt komen kunt u uw site of webshop daarop aanpassen. Dit leidt tot een hogere ranking in de zoekmachines. Een actueel blog kan ook een enorme boost aan uw vindbaarheid geven. Wanneer een zoekmachine (laten we zeggen Google) ziet dat er activiteit op de site plaatsvindt in de vorm van actuele blogs zal de site hoger gewaardeerd worden, met als direct gevolg dat ook de ranking hoger zal zijn. Bloggen kan dus een essentieel onderdeel van de SEO-strategie zijn. Mits de blogverslagen actueel zijn.