De haastige consument

13-11-2016

Het is bijna niet te geloven, maar vroeger stonden consumenten zonder problemen minutenlang in de rij om een aankoop te kunnen doen. Bij de bakker werd een nummertje getrokken en vervolgens werd er geduldig gewacht totdat men aan de beurt was. Vaak was dit zelfs ook nog erg gezellig en werd er in de winkel het nodige afgekletst. Boodschappen doen was een sociaal gebeuren. Tegenwoordig kunnen we ons dat bijna niet meer voorstellen. Een aankoop moet snel gebeuren en wanneer de consument van de 21ste eeuw niet direct vindt wat hij zoekt is hij alweer vertrokken. Met name bij online aankopen is dit het geval. Wanneer u de eigenaar van een webshop bent is dit een punt dat buitengewoon belangrijk is. U hebt namelijk niets aan klanten die wel binnen komen maar vervolgens ook weer direct (en zonder een bestelling te plaatsen!) vertrekken. Hoe voorkomt u dat soort scenario’s?

Overzichtelijk en informatief

Hedendaagse consumenten weten als geen ander dat de keuze voor veel producten enorm uitgebreid is. Dat betekent dat personen die online naar producten of diensten zoeken vaak nogal ongeduldig zijn. Ze hebben haast, want ze zijn gewend dat alles online met maximaal een paar muisklikken te vinden is. Waarschijnlijk herkend u het wel. U bent zelf vermoedelijk niet veel anders wanneer u een product of dienst aan wilt schaffen. Een webwinkel die overzichtelijk én informatief vormgegeven is zorgt ervoor dat klanten het idee hebben dat hier snel en eenvoudig iets te halen is. En dan ook nog precies het product dat ze zoeken.

Product in het zicht

Wanneer u een webshop hebt waarin meerdere productcategorieën aanwezig zijn is de overzichtelijkheid nog belangrijker dan in een webshop met maar één of enkele producten. Die noodzakelijke overzichtelijkheid is te bereiken op een aantal manieren. Zo is een goede en duidelijke afbeelding van het product onmisbaar. De moderne consument wil direct kunnen zien wat voor product er wordt aangeboden. Wanneer er in de ‘etalage’ van een webwinkel slechts met tekst wordt gewerkt is de ‘slag’ om diezelfde consument in feite al verloren. De consument van de 21ste eeuw is visueel ingesteld. De hedendaagse manier van communiceren vindt plaats in een beeldtaal.   

Juiste omschrijvingen

Foto’s of andere afbeeldingen in een webwinkel moeten op een juiste manier aangevuld worden met tekst. Dat betekent dat de tekst relevant moet zijn. De tekst moet aansluiten op de beelden. Tekst als ‘opvulling’ is waardeloos. Het leidt af, en dat is nu net wat je niet kan gebruiken bij ‘haastige consumenten’. Die zijn weg op het moment dat ze het idee (terecht of onterecht) het gevoel krijgen dat ze met onzin worden opgescheept. Tekst moet dus tot he point zijn. Omschrijvingen die informeren. Bijvoorbeeld de afmetingen van een product. De mogelijkheden die het product biedt. En natuurlijk de prijs van het product. De consument moet in een oogopslag kunnen zien dat dit het artikel is dat hij zoekt.