Elk product een omschrijving

22-09-2016

Teksten schrijven voor een webwinkel vinden veel ondernemers maar lastig. Niet zo gek: schrijven is ook best lastig, zeker wanneer het niet echt uw sterkste punt is. Bovendien is het ook nog eens een klusje dat behoorlijk tijdrovend is. U kunt het natuurlijk uitbesteden, maar daar moet u dan een financiële investering voor doen. Al deze redenen kunnen ervoor zorgen dat (online) ondernemers niet echt blij worden bij de gedachte dat er een aantal productomschrijvingen en andere teksten op de site moeten worden geplaatst. Vaak maken internetondernemers zich er dan ook wat gemakkelijk van af. Economisch gezien een niet zo slimme zet. Investeren in de juiste teksten loont namelijk. In elk geval op termijn. Een investering in tijd of geld met betrekking tot de juiste content op de site of in de webshop is een verstandige en zelfs noodzakelijke beslissing.

Alle producten een omschrijving?

Wie een ruim assortiment aanbiedt in zijn webshop zal behoorlijk wat tekst nodig hebben. Wilt u de juiste boodschap met daarin de relevante informatie overbrengen naar de klant dan moet elk product omschreven worden. Dat klinkt logisch, maar op dit punt gaat het bij veel webshops mis. Vaak wordt slechts een gedeelte van de producten omschreven, en dat maakt een bijzonder onverzorgde indruk. Op het eerste gezicht is het misschien moeilijk voor te stellen dat het ene product wél en het andere product níet omschreven wordt, maar dat fenomeen is een stuk verklaarbaarder dan u op het eerste gezicht wellicht denkt. Het komt met name vaak voor bij webwinkels waarin veel dezelfde soort producten worden verkocht waarbij de producten dan op specificatieniveau verschillen. Als voorbeeld nemen we een webwinkel waar spijkers en schroeven worden verkocht. Het lijkt (te) veel moeite om alle spijkers en schroeven van een omschrijving te voorzien. Toch loont die moeite. Als eigenaar van een webshop hebt u namelijk niet volledig in de hand op welke pagina een klant binnenkomt. En wanneer een klant ‘landt’ op een pagina zonder omschrijving zal hij waarschijnlijk beginnen te twijfelen of het product aan zijn wensen voldoet. Met een goede beschrijving van elk product voorkomt u dat.

Soortgelijke producten, originele beschrijvingen

U kunt denken: ‘waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?’ Wie veel op elkaar lijkende producten heeft zou wel gek zijn om allerlei originele omschrijvingen te maken. Gewoon een kwestie van knippen en plakken, en u bespaart een hoop tijd. Dat is echter een verkeerde gedachtegang. En het is tevens een fout die vaak gemaakt wordt. Wie zijn teksten kopieert wordt door de zoekmachines als ‘niet origineel’ gezien. Het resultaat is een lagere ranking. Iets dat u natuurlijk niet wilt.