Het belang van productomschrijvingen in een webwinkel

01-06-2016

Veel ondernemers met een webwinkel zijn zich niet bewust van het belang van productomschrijvingen bij producten. Vaak worden producten rechtstreeks in een webwinkel geïmporteerd, om zo snel mogelijk te kunnen beginnen met de verkoop van producten. Dit is een verkeerde strategie! Om bezoekers van producten te kunnen overtuigen en tegelijkertijd te werken aan een verbetering van uw positie in de zoekresultaten binnen zoekmachines is het toevoegen van productomschrijvingen erg belangrijk.

Het doel van een productomschrijving

Met een productomschrijving kunt u uw bezoekers, tevens uw potentiële klanten, informeren over een bepaald product. Wat zijn de voor- en nadelen van een product? Wat kan een klant met een product? Enzovoorts. Het noemen van nadelen hoeft niet nadelig te zijn, want het geeft een bezoeker het gevoel dat u een eerlijk beeld over een bepaald product in uw webwinkel schept. Een mooi product hoeft immers niet altijd superieur te zijn in zijn werking! Daarbij kan een bezoeker verschillende producten met elkaar vergelijken op basis van de voor- en nadelen van producten. Ook draagt u met het toevoegen van productomschrijvingen toe aan het verbeteren van uw positie in de zoekresultaten. Enerzijds zullen specifieke producten sneller naar uw website linken in zoekmachines, anderzijds kunt u op vooraf bepaalde zoekwoorden beter scoren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat een of twee zoekwoorden regelmatig terugkomen in uw productomschrijvingen. Een betere vindbaarheid van uw website draagt doorgaans bij aan een hoger bezoekersaantal en dus in veel gevallen een hogere omzet.

De juiste schrijfstijl en toon

Bij het schrijven van productomschrijvingen is het belangrijk om de juiste schrijfstijl en toon voor uw potentiële klanten te vinden. U wilt immers voorkomen dat een bezoeker wordt afgeschrikt door de productomschrijvingen! Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen ‘je’ en ‘u’. De ene doelgroep wenst met ‘u’ aangesproken te worden, terwijl een andere doelgroep de afstand liever kleiner houdt door ‘je’ te gebruiken. Ook het verschil in de lengte van zinnen kan bepalend zijn, of een bezoeker zich aangetrokken voelt tot uw producten of juist niet. Een tekstbureau, zoals Proefteksten.nl, kan u helpen bij het vinden van de juiste schrijfstijl en toon voor uw doelgroep. Daarbij helpen we u graag met een passend zoekwoordenonderzoek, om uw posities in zoekmachines te verbeteren.