Prettige teksten

22-10-2016

Een webwinkel is geen ‘Groot Dictee der Nederlandse Taal’. Ingewikkelde woorden en omschrijvingen horen er eigenlijk niet in thuis. Die leiden af. Sommige ondernemers nemen de ‘simpelheid’ van de teksten in hun webwinkel echter wat te letterlijk. Want simpel en direct betekent zeker niet dat er geen aandacht aan spelling en zinsbouw moet worden gegeven. Want dat moet dus juist wel! Wanneer er allerlei fouten op de site staan en wanneer de zinnen niet lekker lopen roept dit (ongemerkt) irritatie op bij de bezoeker van de webshop. En een bezoeker die zich ergert zal zeker aarzelen om een product te bestellen. Sterker nog, de kans is groot dat hij op zoek gaat naar een webwinkel waar hij wel een goed gevoel bij krijgt. Een concurrent dus! En dat is natuurlijk het laatste dat u wilt.

Overkill

Te veel is nooit goed. Een wijsheid die ook opgaat voor de tekst in uw webwinkel. Wanneer u per product grote lappen tekst produceert is de kans heel erg aanwezig dat een bezoeker het wel gelooft en vertrekt naar een andere webwinkel. Hoe voorkomt u dit? En hoe is het mogelijk om het product toch voldoende toe te lichten en daarbij de interesse van de bezoeker vast te houden? Dat heeft alles met de opbouw van de tekst te maken. Heeft u eenmaal een tekst geproduceerd die u wilt gebruiken in uw webwinkel, dan is het zaak om extreem kritisch te kijken naar het niveau en de toegankelijkheid. Een wat langere omschrijving van een product kan wel, maar u moet de lezer altijd de mogelijkheid geven om zelf te bepalen of hij de volledige tekst wil lezen of alleen de essentiële gegevens van het product wil bekijken.

Noodzakelijke informatie

Een consument die op zoek is naar een bepaald product wil weten of het artikel voldoet aan de wensen die hij heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan afmetingen, gewicht of aan het materiaal dat bij de productie is gebruikt. Ook de prijs is voor de meeste klanten van een webwinkel heel belangrijk. in een begeleidende tekst bij een product moet dit soort informatie gemakkelijk te filteren zijn voor de bezoeker. Veel bezoekers van een webwinkel hebben namelijk weinig geduld. 

Langere teksten

Dat een consument snel moet weten waar hij aan toe is betekent zeker niet dat u alleen zeer korte teksten moet gebruiken. Heeft u relevante informatie over een artikel in een wat langer stuk tekst dan is dat namelijk ook SEO-technisch interessant. Bovendien zijn er altijd wel een aantal geïnteresseerde bezoekers die juist wel een uitgebreid verhaal willen lezen. De kunst is dus om zowel de snelle als de geïnteresseerde bezoeker te bedienen met uw teksten. Dat is exact de reden dat een tekst de perfecte opbouw moet hebben. Eigenlijk is een goede lange tekst een tekst waar een short cut in zit waarvan desgewenst gebruik kan worden gemaakt.