Tips bij het schrijven van commerciƫle teksten

02-05-2016

Het schrijven van teksten wordt door veel ondernemers als een lastige taak beschouwd, zeker als het gaat om commerciële teksten. Bij het schrijven van commerciële teksten komt veel kijken, denk bijvoorbeeld aan het vinden van de juiste schrijfstijl en toon! Bent u ook van plan om binnenkort commerciële teksten voor uw website, een marketingcampagne of andere doeleinden te schrijven? In dit blogartikel geven we u graag een aantal praktische tips, om deze teksten tot een succes te maken. Het schrijven van commerciële teksten is namelijk meer dan enkel het aanzetten van de lezer tot de aanschaf van een product of dienst op uw website!  

Vermijd het werkwoord ‘kunnen’ in commerciële teksten

Wellicht klinkt het vreemd, het vermijden van het werkwoord ‘kunnen’ in een tekst. Het is immers een van de meest gebruikte werkwoorden in teksten! Uit onderzoek blijkt dat het werkwoord een commerciële tekst nauwelijks kracht bijzet, waardoor de effectiviteit van teksten afneemt. Neem bijvoorbeeld de twee onderstaande goede voornemens, die u rond de jaarwisseling zou kunnen opstellen: 

  • “Ik kan in het komende jaar wat beter voor m’n lichaam zorgen!” 
  • “Ik ga in het komende jaar minstens twee kilo afvallen!” 

Beide goede voornemens komen op hetzelfde neer, ze dragen immers allebei bij aan het verbeteren van uw gezondheid. Toch is het tweede goede voornemen veel krachtiger, omdat het werkwoord ‘kunnen’ hierin is weggelaten. Een soortgelijk principe geldt ook voor commerciële teksten. 

Naast het werkwoord ‘kunnen’ zijn er nog een aantal andere werkwoorden die de kracht van een commerciële tekst doen verminderen. Dit zijn: ‘zouden’, ‘lijken’, ‘blijken’, ‘schijnen’ en ‘mogen’, een groot deel van de Nederlandse koppelwerkwoorden. 

Vind de juiste schrijfstijl en toon voor een tekst

Ook het vinden van de juiste schrijfstijl en toon voor een bepaalde tekst blijkt vaak geen makkelijke opgave te zijn. Een bezoeker moet zich kunnen herkennen in een commerciële tekst, voordat het aanzetten tot de aanschaf van een product of dienst ook daadwerkelijk zin zal hebben. Doe voor het schrijven van een commerciële tekst daarom altijd onderzoek naar de doelgroep van uw website, zodat u een beter beeld heeft van de schrijfstijl die hierop aansluit. Wil een bezoeker bijvoorbeeld met ‘u’ of ‘je’ worden aangesproken? Wil een bezoeker korte, krachtige zinnen, of juiste langere zinnen van hoog niveau? Simpele vragen, waarop het antwoord niet altijd even snel te geven is. 

Mocht u moeite hebben met het schrijven in een bepaalde schrijfstijl en toon die aansluit bij uw doelgroep, dan kunt u een tekstbureau inschakelen voor het schrijven van uw commerciële teksten. Het is belangrijk dat de teksten van een hoog niveau zijn, omdat u immers maar eenmaal de kans krijgt om een klant te overtuigen van een product of dienst. De commerciële tekst kan u hierbij helpen!