Tips voor het schrijven van een goed persbericht

27-07-2016

Het blijkt voor een grote groep ondernemers en journalisten behoorlijk lastig zijn om een goed en kwalitatief sterk persbericht te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan een persbericht voor de presentatie van een nieuw product! U wilt uw nieuwe product direct goed in de markt zetten, zonder het product direct te veel te promoten. Er is immers geen enkele nieuwsbron die belang heeft bij een verkooppraatje van uw onderneming. In dit artikel geven we u een aantal handige tips voor het schrijven van een goed persbericht. 

Denk aan de nieuwswaarde van een persbericht

Met een persbericht wilt u een bepaald nieuwsfeit delen met anderen. Zorg er daarom voor dat het nieuwsfeit centraal staat in uw persbericht, in plaats van het product wat u wenst te verkopen. Wat is de nieuwswaarde van het door u geschreven nieuwsartikel? Heeft u bijvoorbeeld een nieuwe vestiging geopend? Bestaat uw bedrijf zoveel jaar? Of heeft u onlangs resultaten van een interessant onderzoek gepresenteerd? Dergelijke zaken hebben een bepaalde nieuwswaarde voor lezer. 

Wanneer u echter persberichten schrijft over de producten die u volgende week tegen een gereduceerde prijs aanbiedt, of de nieuwe website die u gelanceerd heeft, dan voegt dit weinig toe voor een lezer. Niet alleen worden deze persberichten vaak niet geplaatst, ook kan een persbericht in dit geval averechts werken voor de populariteit van uw product of onderneming. 

Schrijf een nieuwsbericht voor de pers

Een persbericht is een subjectieve term voor een bepaald type tekst waarin u een nieuwsfeit deelt. Beter is het om uw persbericht te schrijven als een nieuwsbericht! Dit klinkt op voorhand wat gek, maar is eigenlijk heel simpel. Neem een geplaatst artikel van een journalist en baseer uw eigen tekst op de indeling en manier van schrijven van deze journalist. Let er wel op dat u kiest voor een artikel wat aansluit bij uw doelgroep qua spreekvorm en schrijfstijl. 

Ieder nieuwsbericht voldoet aan bepaalde eisen, zoals: 

  • Een korte, interessante nieuwskop bovenaan; 
  • Een introductie waarin de nieuwswaarde wordt toegelicht; 
  • Een duidelijke indeling met verschillende alinea’s en tussenkopjes; 
  • Een samenvatting of conclusie aan het einde, waarin u de nieuwswaarde nog een keer noemt.