Voorkom saaie, langdradige blogs op uw website!

07-07-2016

Het onderhouden van een blog op uw website kan een positieve werking hebben op uw bezoekersaantal. Potentiële of bestaande klanten zullen sneller nog eens terugkomen om nieuwe content op uw website te lezen. Daarbij kunt u met een blog hoger in de zoekresultaten komen, wat uw bezoekersaantal eveneens bevordert. Hoe zorgt u er echter voor dat u kwalitatieve blogs schrijft, zonder dat het saaie en langdradige stukken worden? U moet er immers niet aan denken dat u bezoekers afschrikt met uw blog! 

Wat zou u sneller aantrekken, een aantrekkelijke blog over de fouten die andere mensen maken of een tekst waarin een product uitgebreid wordt beschreven? Veel mensen kiezen voor het eerste! Niet alleen omdat dergelijke teksten vaak smeuïger geschreven zijn, ook omdat ze er iets van kunnen leren. 

Is uw blog de moeite van het lezen waard?

Zeker op sociale media als Facebook en LinkedIn wordt u steeds vaker gelokt met een aantrekkelijke titel. Na het lezen van de eerste alinea blijkt de tekst echter veel minder aantrekkelijk te zijn dan u op voorhand had gedacht! Vaak blijkt het na de klik om een simpel verkooppraatje te gaan, wat weinig toevoegt aan uw kennis. Daarbij zijn dergelijke verkooppraatjes in geen geval interessant om te lezen. 

Zorg ervoor dat u hier zelf niet aan meedoet en schrijf artikelen die juist wel iets toevoegen aan de kennis van een lezer. Vertel over aspecten die door veel anderen fout gedaan worden en geef direct tips hoe een lezer een dergelijke fout voorkomen kan worden. Of schrijf over de ervaringen die u heeft opgedaan als ondernemer, zonder uw eigen product of bedrijf aan te prijzen. Vind u het lastig om een geschikt onderwerp te vinden? Saaie onderwerpen bestaan niet, maar saaie schrijvers (helaas) wel! 

Voorkom de drie meest gemaakte fouten in zakelijke blogteksten 

Fouten maken is menselijk, dat geldt ook voor tekstschrijvers. Het schrijven van zakelijke blogteksten is niet eenvoudig, maar u kunt in ieder geval proberen om de drie meest gemaakte fouten in zakelijk blogteksten te voorkomen: 

  • De focus te veel op een dienst of product leggen; 
  • Wees niet bang voor de concurrentie, deel informatie! 
  • Ga voor vlot en fris, in plaats van voor saai en veilig.